سلامت زنان درمیانسالی با 6 هزار قدم در روزآغاز می شود

فعالیت فیزیکی دائمی با افزودن 6000 قدم یا بیشتر درروز می تواند از سلامت زنان در میانسالی محافظت کند .این افزایش فعالیت چه با افزودن ورزش باشد چه تنها از طریق افزایش فعالیت روزانه  سبب کاهش خطر ابتلا به دیابت و سندرم متابولیک در زنان میانسال می شود.

 این یافته ها بصورت آنلاین درمجله Menopause(2012, Nov)منتشر گردید.

 شواهد بسیاری وجود دارد که نشان میدهد ورزش سبب کاهش خطر ابتلا به دیابت ، فشار خون بالا و بیماری قلبی می شود، اما این تحقیق نشان می دهد که فعالیت فیزیکی بصورت دائمی و عادت چه از طریق کلاسهای ورزشی و چه افزایش فعالیت در زندگی می تواند سبب بهبود سلامت زنان شود.

 محققین در برزیل با استفاده از داده های جمع آوری شده از سال 1995 درتحقیق بروی جمعیت شهر Passo Fundoدر جنوب برزیل استفاده کردند، در این تحقیق  292 زن میانسال 45 تا 72 ساله (میانگین سنی 57 سال) مورد بررسی  قرار گرفتند.

  زنان با استفاده از pedometerتعداد قدم هایشان را طی 7 روز متوالی در فعالیت های روزانه و ورزش اندازه گیری کردند وهمچنین میزان کلسترول ، قندخون، دور کمر، و باسن آنها برای ارزیابی چاقی اندازه گیری شد ( به عنوان فاکتورهای  خطر شناخته شده ی دیابت و بیماریهای قلبی عروقی)

 دانشمندان به منظور تجزیه و تحلیل داده ها زنان را به دو گروه : فعال (بیش از 6000 قدم در روز) و غیر فعال (کمتر از 6000 قدم در روز) تقسیم کردند .نتایج نشان داد که تعداد متوسط قدم ها در روز بطور کلی 5251 قدم بود که برای گروه زنان فعال (32 درصد از زنان) متوسط تعداد قدم ها در روز 9056 و برای گروه غیر فعال 3472 قدم در روز بود.

 آنالیزها همچنین نشان داد که ارتباط معنی داری بین فعالیت فیزیکی و تعداد خطرات سلامت وجود دارد برای مثال در افراد سیگاری فعالیت فیزیکی کمتر است همچنین افراد دارای نمایه ی توده ی بدنی بالاتر و اندازه ی کمر و باسن بزرگتر دارای فعالیت فیزیکی کمتری هستند.

  افراد گروه غیر فعال ، بیشتر چاق یا دارای اضافه وزن بوده و دور کمر آنها بالاتر از 88 سانتی متر (یا 35 اینچ) است حتی بعد از در نظر گرفتن وضعیت یائسگی ، استعمال سیگار وهورمون تراپی این ارتباط وجود داشت .زنان غیر فعال همچنین بیشتر به دیابت نوع 2 و سندرم متابولیک مبتلا بودند .

در نتیجه محققین این طور نتیجه گیری کردند که :

 فعالیت فیزیکی دائمی بخصوص افزودن فعالیت فیزیکی تا 6000 قدم در روز  سبب کاهش عوامل خطر بیماریهای قلبی عروقی و دیابت در زنان  میانسال علیرغم وضعیت یائسگی آنها می شود.

 به نظر می رسد 6000 قدم در روز که تقریبا معادل یک ساعت پیاده روی است برای  سلامت اکثر افراد موثر است افزایش فعالیت فیزیکی سبب کاهش وزن وکاهش فشار خون می شود. چنانچه در شروع انجام فعالیت فیزیکی هستید، بهتر است یک ساعت پیاده روی را به بخش های زمانی کوچکتری تقسیم کنید. برای افزایش فعالیت فیزیکی می توانید ماشین خود را در مسافت دورتری پارک کنید، ازپله به جای آسانسور استفاده کنید، درساعات استراحت خود پیاده روی  کنید و برای مثال بعد از شام با خانواده یا دوستان خود به پیاده روی بپردازید.

منبع:www. medicalnewstoday.com